fredag 19 juni 2009

Glad midsommar?

Igår bestämde jag och en jobbpolare oss för dra hem till mig och dricka lite schysst rödtjut. På vägen skulle jag dock stanna till vid bolaget på liljeholmstorget och göra mina midsommarinköp. 1 platta falcon och så vinet. Valet föll på en pava Val delle Rose (art.nr 2347). Enligt bakside-etiketten gott till pasta med mustiga såser, lamm och oxkött, gärna grillat, italienska korvar och lufttorkad skinka samt mellanlagrade ostar.
Väl hemma hos mig korkar vi upp vinet. Färgen analyseras noggrant och doften är med en ton av söta körsbär. Smak med inslag av fat, slånbär, körsbär, örter och lakrits. Vi anar även en liten ton av södersluttning.
När vinet är slut och analyserna är gjorda kan vi konstatera att detta sammanfattningsvis är ett mycket bra och prisvärt vin (79 kr).
Mjuka garvsyror och vinets fina struktur har emellertid gett oss kraftig mersmak. Vi går på bärsen! Den smakar, bara gott helt enkelt. (Nog vet varenda djurgårdare hur en hederlig Falcon smakar så den analysen lämnar jag till handlingarna.)
Den smakar så pass gott att en bira snabbt blir två, som blir tre och så var vi igång.
Upptäcker vid 2-tiden på natten, till min förskräckelse, att vi är torrtlagda på drickafronten. Har jag druckit upp midsommardrickat en dag i förväg? Ja, så verkar vara fallet.
Efter denna insikt somnar/kolapsar jag.
Vaknade som ett vrak imorse och tänkte att det här med midsommar kan ju fa'an dra åt helvete!

Jag vill trots mitt missöde önska er övriga i BB, som sparsamma är, en trevlig midsommar. Jag tänker inte ha en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar