måndag 21 september 2009

Konsert : Fem konserter jag önskar att jag sett

En topp fem på konserter jag, och många med mig önskar att vi inte missat.

1. The Beatles på Shea Stadium 15 Augusti 1965.
Över 55000 amerikanare samlades på Shea Stadium i New York för att lyssna på fyra grabbar från Liverpool. Somliga kallar det här för den första rockkonserten, jag vet inte om det stämmer. Jag vet bara att jag skulle velat varit där för att lyssna på det odiskutabelt största bandet genom tiderna. Och med en playlist som innehöll A Hard Day's Night, Help, I'm Down, Can't Buy Me Love, Ticket To Ride, I Feel Fine och Twist And Shout så hade min dag, mitt år och mitt liv varit komplett.

2. Oasis på Maine Road 27 April 1996.
Bröderna Gallagher och övriga i bandet stod i absoluta zenit av musikskapande och populäritet (nåja). Att då köra tre konserter för sin hemmapublik på favoritlaget Manchester Citys arena kan inte sluta i annat än en knakelibraksuccé. Vi får höra låtar som Some Might Say och Live Forever där man knappt kan höra bandet för att publiken sjunger med så högt.

3. Håkan Hellström på Lisebergshallen 20 December 2002.
Ni har sett DVDn, ni har hört P3 Live. Det här kan vara det bästa en svensk har gjort på svensk mark. Någonsin. Jag får fortfarande gåshud när jag lyssnar på introt till Mitt Gullbergs kaj paradis, tårar i ögonen till Nu kan du få mig så lätt och jag dansar av glädje till Ramlar.

4. The Rolling Stones på Altamont Speedway 6 December 1969.
Kolla playlisten! Jag säger bara kolla playlisten, dom startar med Jumpin Jack Flash sen kommer Sympathy for the Devil, Brown sugar, Gimme Shelter, (I Cant ) Get No Satisfaction innan konserten avslutas till Street Fighting Man. Då har en 18-åring dött efter att ha blivit knivhuggen och ett okänt antal slagsmål pågått hela konserten. The Grateful Dead som var headliners för kvällen kunde inte gå på scen pga allt bråk och konsertkvällen avslutades av The Rolling Stones.

5. Bob Marley på Gröna Lund 17 juni 1980.
En konsert lika omtalad som Woodstock, ni vet snacket, det var 32000 på plats med minst det dubbla, ja kanske det tredubbla antalet påstår att dom var där. Om inte annat så var det nog schysst pris på rökat den kvällen.

5 kommentarer:

  1. Hittade den här på Tjyvlyssnat angående konserter, dans, Håkan och friktion :
    Två killar ~20 sitter och pratar. Den ene pratar på om någon festival han besökt i sommar.
    Kille 1: Jag har nog aldrig dansat. Inte sen typ sexan…
    Kille 2: Meh, tror du man dansar bugg eller?
    Kille 1: Nej, men…
    Kille 2: Det är bara att hoppa upp och ner. Och gnida kuken mot brudarnas rumpor!

    SvaraRadera
  2. Håkan bland dessa celebriteter??? Nä tacka vet jag Led Zepplin på Royal Albert Hall 1970, ABBA på Sydney Showground den 3 Mars 1977 eller Simon & Garfunkels konsert på Great Lawn i Central Park den 19:e septeber 1981.

    SvaraRadera
  3. Förresten! Det var säker bra pris på rökat den kvällen men jag vill understryka att priset inte är det viktiga för oss i BB. Vi strävar efter kvalité. Om kvallen e schysst så är även vi schyssta tillbaka. Kom ihåg det alla smådealare där ute.

    SvaraRadera
  4. Hur fan kunde jag glömma Simon & Garfunkel i Central Park?

    SvaraRadera
  5. jag vet inte... Dålig kvalle på rökat kanske?

    SvaraRadera