torsdag 7 oktober 2010

Ölprovning - Great Divide Yeti Imperial Stout



GREAT DIVIDE YETI IMPERIAL STOUT
SB 1667 / 355 ml / 9,5%/ 29.90 kr
BETYG 4,5/6

Från och med häromdagen så finns ett av världens fina öler i det ordinarie sortimentet hos Systembolaget. Det hör inte till vanligheterna att man belönas med sådant fint som en Yeti Imperial Stout, så vi tyckte att det inte fanns någon större mening med att ta det lugnt enbart eftersom den kommer finnas kvar i ett år. Jag gillar först och främst den kitchiga 70-talsflaskan som är helrätt just nu. Att man ur denna flaska en extremt mörk och fyllig vätska som inte ens vid lampkontroll ger något annat än svaga bruntoner ger mig en sådan glädje så jag redan här och nu vill utnämna det till årets öl.
Doften byggs av choklad och blöta löv med en viss pepprig alkoholton. Smaken är tyvärr lite för besk för att jag ska gilla det i den här stilen. Till viss del lär man väl kunna lagra bort det, men den gör mig lite illa. I övrigt så är den riktigt fin. Söt med lite russin i sig, fast rå på samma gång. Jag kommer nog köpa någon flaska och slänga in i källaren och den kommer antagligen köpas ett par gånger till under året den finns.
Ser fram emot de andra Yeti som kommer släppas under hösten/vintern.

5 kommentarer:

  1. Magnifikt! Årets bårhusbild. Motiveringen lyder:

    Du har med en sällsynt precision och stor dramatik, på ett mycket våldsamt sätt lyckats fånga årets ölglas, på repig diskbänk, mot vitt kakel, i kallt lysrörsljus.
    Döden har aldrig framställts så levande, så naken, så kall.
    Ja, jäklar vad ölsugen man blir.

    Ropen skalla Pulitzerpriset till alla men hade inte du slutat dricka förresten?

    SvaraRadera
  2. Jag glömde få med att jag gillar den nya layouten skarpt! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Jag har slutat dricka öl. Det här var en stout.

    SvaraRadera
  4. Stout

    [av eng. stout, öl av speciellt slag, sannol. ellips av stout ale l. stout beer]
    om speciellt mörkt o. mustigt starkt öl (som för tanken till engelska stout). Vid ett glas af landets (dvs. Belgiens) dunkla och mustiga stout gör jag den utmärkta reflexionen, att (osv.). ÖSTERLING Männ. 77 (1910). Särskilt bekanta engelska (öl-)sorter äro den äkta portern och stout, mörka, och ale, ljust och ganska beskt. SIMMONS Jönsson 351 (1935).

    Alltså, du har inte slutat dricka öl. Vem försöker du lura?

    SvaraRadera